Trasy rowerowe to nie dekoracja
Już w sobotę odbędzie się Rowerowe Forum Dzielnicowe, na którym będzie można popracować nad problemami rowerzystów w – między innymi – Krowodrzy. A już dziś Michał Radziechowski rozmawia z Marcinem Hyłą ze Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów o problemach krakowskich rowerzystów i Krakowskim Dialogu Cyklicznym .
Jechałem do Pana na rowerze z Podgórza. Koszmar.
Nie aż taki. W innych miastach bywa znacznie gorzej.
Jakie są „potrzeby typowego krakowskiego rowerzysty”?
Właśnie to chcemy sprawdzić podczas „Cyklicznych spotkań z mieszkańcami”, choć oczywiście nie oczekuję tu niespodzianek – wiadomo, że każdy rowerzysta chce, żeby w mieście było gdzie jeździć rowerem i żeby była to jazda bezpieczna.
W Krakowie jest bezpiecznie?
Jest różnie. Z dotychczasowych konsultacji z mieszkańcami wynika, że głównym problemem w Krakowie nie jest niedobór tras rowerowych, ale „wąskie gardła” – przez większość trasy np. do pracy rowerzysta może jechać przyjemnie – trasą o rzadkim ruchu aut, lub ścieżką rowerową. Wystarczy na takiej trasie 500 – 600 metrów gdzie w ogóle nie wiadomo co ze sobą zrobić i wtedy jest problem.
Takich fragmentów – niemal nieprzejezdnych dla rowerów ciągle jest w mieście sporo. Np. na ulicy Mogilskiej większość rowerzystów jeździ chodnikiem.
Najbliższa trasa rowerowa znalazła się na Rondzie Mogilskim po jego przebudowie. Takie trasy można wyznaczać wszędzie?
Nie można. To nierealne nie tylko z przyczyn finansowych. Rondo Mogilskie jeszcze osiem lat temu było zupełnie nieprzejezdne dla rowerów, więc teraz jest lepiej. Ciągle jednak trzeba zachować tam ostrożność – scieżka rowerowa jest ciasna, stroma i biegnie wzdłuż chodnika. Często dochodzi tam do kolizji rowerów i potrąceń pieszych. Władza musi pamiętać, że substandardy nie roziązują problemów.
Infrastruktura to nie jest dekoracja teatralna. Ścieżki rowerowe są jak autostrady – można budować je z kartonu tylko na pokaz.
Mówi się, że rowerzyści to mała rozwydrzona grupa, która zajmuje za dużo miejsca.
Obliczyliśmy, że przez samo Rondo Mogilskie przejeżdża w ciągu doby 2,5 tysiąca rowerzystów. To nie jest mała grupa. Generalnie jest tak, że jeśli tylko zaczyna sprzyjać infrastruktura i ludzie czują się bezpieczniej, ulice zapełniają się rowerami. Wielu krakowian nie korzysta z rowerów w mieście ze strachu lub niechęci do jazdy po chodniku.
„Krakowski Dialog Cykliczny” pomoże miastu poprawić politykę rowerową?
„Krakowski dialog cykliczny” to eksperyment, który ma skonfrontować uwagi i obserwacje mieszkanców z wiedzą ekspertów.
Wiadomo, że stan idealny jest niewykonalny, ale Kraków musi zdążyć za całą Europą, która przesiada się na rowery. Zmiany wymagają jak najszerszego porozumienia. Nie powinno być tak, że trasy rowerowe są wyznaczane przez aktywistów i urzędników którzy rysują je na mapach i każą innym się dostosować.
Marcin Hyła – prezes stowarzyszenia Miasta dla rowerów. Urodzony w 1968, studiował anglistykę w Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1992 roku przesiadł się na rower i tak mu zostało. Autor krakowskich standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej (2004) i podobnych opracowań dla wielu miast Polski, inicjator zespołu zadaniowego do spraw dróg rowerowych przy prezydencie Krakowa (2002). Autor książek i publikacji prasowych o rowerach.
“Krakowski Dialog Cykliczny” to dzielnicowe konsultacje społeczne na temat polityki rowerowej miasta. W programie cykl spotkań, dyskusji i warsztatów z udziałem ekspertów, pracowników Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz radnych miasta i dzielnic. Najbliższe spotkanie odbędzie się w sobotę 11 maja w Artetece – Budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, przy ul. Rajskiej 12 (wejście od ul. Szujskiego).
Podczas forum pracując w dwunastoosobowych grupach roboczych będzie można wskazać problemy oraz zaproponować metody ich rozwiązania. Wyniki konsultacji zostaną zapisane w formie „Kontraktu 100 rozwiązań”. Dokument będzie stanowił podstawę do realizacji infrastruktury dla niechronionych uczestników ruchu.
Formularz zgłoszeniowy można wypełnić TUTAJ.
Działa też interkatywna mapa Krakowa, na której można zaznaczać problemy do rozwiązania. Jej krowoderską część znajdziecie TUTAJ.
Krakowski Dialog Cykliczny przeprowadził badania ankietowe potrzeb krakowskich rowerzystów. Prezentację wyników – TUTAJ.
–0 Komentarz–