Dlaczego ZIKiT nie ułatwi ludziom życia?
Chwilę temu udostępnialiśmy tekst o tym, jak amerykańskie Cambridge zwiększyło powierzchnię biurową o 40 proc., jednocześnie zmniejszając ruch kołowy o procent 14 (TUTAJ) i zrobiło to nikomu niczego nie zakazując. Tylko dzięki temu, że ktoś mądrze pomyślał, a następnie dało się zrealizować to, co wymyślił.
Pod tekstem pojawił się głos Sebastiana, który pisał, że jest miejsce w Krakowie, gdzie takie popisowe rozwiązania dałoby się wdrożyć, a na razie ZIKiT robi, co może, żeby ludziom utrudnić życie, a MPK nie robi nic, żeby je poprawić. Chodzi o obszar SSE Czyżyny, gdzie codziennie do pracy dojeżdża 5 tys. osób. Problemem jest przede wszystkim rozkład przystanków, które – zdaniem Sebastiana i nie tylko – jest tam fatalnie rozwiązany i zniechęca do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie może być inaczej, skoro żeby z przystanku dotrzeć do niektórych budynków SSE trzeba maszerować ponad kilometr przez, dosłownie, łąki. Tyle dobrze, że pracodawcy zadbali o parkingi, ale o komunikację miejską musi zadbać kto inny. Ciekawostką jest to, że w trakcie remontu al. Jana Pawła II przystanek dało się przenieść o kilkaset metrów, bo tylko o to tutaj chodzi. Ale po remoncie wrócono z nim w dawne miejsce, które zdecydowanie nie uwzględnia 5 tys. osób, które pracują w pobliżu.
A co uwzględnia? I teraz hit. – Zdaniem ZIKiT obydwa przystanki mają sens. Szczególnie patrząc przyszłościowo, gdy przy Muzeum Lotnictwa wciąż rozbudowywać się będą bloki mieszkalne. Zresztą o przystanek wnioskowała zarówno spółdzielnia jak i MLP – napisał wtedy Sebastianowi Piotr Hamarnik.
Tak więc nie po raz pierwszy okazuje się, że interes dewelopera, który w przyszłości będzie budował bloki, wygrywa z interesem 5 tys. osób, których podatki utrzymują miejskich urzędników. Ale przystanek to tylko jedno. Drugi pomysł Sebastiana, o którym pisał “marzenie”, dotyczy autobusu, który w godzinach szczytu kursowałby ulicą Michała Życzkowskiego i dowoził ludzi z przystanku do pracy, a później odwoził ich na przystanek. Marzenie? Może. Nie da się? Ależ da się. Po to właśnie utrzymujemy miasto, żeby takie rzeczydla nas robiło. I żeby potrafiło wprowadzać rozwiązania, które będą prowadzić do tego, że 40 proc. przyrostu powierzchni biurowej nie będzie towarzyszył 40-to proc. wzrost ruchu.
Drogie to nie jest. Trzeba tylko chcieć. Tymczasem chęci nie widać.
Sebastian przygotował petycję i prosi o jej rozpropagowanie. Co też robimy, bo jest to lista życzeń, na której są przynajmniej dwa bardzo sensowne punkty. Przede wszystkim pierwsze dwa.
Apel o poprawę dostępności do komunikacji zbiorowej w rejonie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Czyżynach
Szanowny Panie Prezydencie, Szanowni Radni Miasta Krakowa!
W 2015 roku Specjalna Strefa Ekonomiczna w Czyżynach obchodzi osiemnastolecie działalności. W tym czasie obserwowaliśmy jej dynamicznych rozwój, pojawianie się nowych firm. Wciąż rosnące zatrudnienie jest znakomitym miernikiem sukcesu Strefy – obecnie w biurowcach usytuowanych w SSE w Czyżynach pracuje ponad 5000 osób.
Codziennie te kilka tysięcy pracowników SSE zmaga się z poważnym problemem, jakim jest dojazd do miejsca pracy. Okolice Strefy pozostają komunikacyjną pustynią, co wiele osób skłania do przesiadki w prywatne auta. Najbliższy przystanek tramwajowy usytuowany przy AWF, oddalony jest od starszych biurowców o ok. 400 m lecz od nowszych, zbudowanych w ciągu ostatnich 7 lat, dzieli go ponad 1000 m. Dodatkowo dojście do przystanków od strony ulicy Bora-Komorowskiego jest utrudnione z powodu zalegającego błota, śmieci i usiane kałużami.
W celu rozwiązania tych problemów apelujemy o:
- przesunięcie przystanku tramwajowego “AWF” w okolice skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. prof. Michała Życzkowskiego. Zmiana ta ułatwi dojście pracownikom Strefy do przystanku, w niewielkim jedynie stopniu utrudniając dojście studentom do budynków AWF i Politechniki Krakowskiej. Konsekwencją tej zmiany byłaby również likwidacja przystanku “Muzeum Lotnictwa” jako niespełniającego już swojej roli,
- przeprowadzenie analizy możliwości wprowadzenia linii autobusowej, wjeżdżającej wgłąb Specjalnej Strefy Ekonomicznej ulicami Al. Jana Pawła II a następnie ul. prof. Michała Życzkowskiego w szczególności w godzinach szczytu komunikacyjnego (7.30 – 9.30 oraz 15.30 – 17.30),
- wprowadzenie dodatkowego przystanku na żądanie w rejonie wjazdu do Strefy od strony ul. Izydora Stella-Sawickiego dla autobusów linii 178, 129
- wprowadzenie oznakowanego przejścia dla pieszych na wysokości przewidywanego przystanku na żądanie na ul. Izydora Stella-Sawickiego,
- uporządkowanie terenu wraz z planem stworzenia chodnika od końca ul. prof. Michała Życzkowskiego w kierunku Al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, który umożliwi bezpieczne i wygodne dojście do przystanków
- połączenie w kierunku północnym ul. prof. Michała Życzkowskiego z ul. Stanisława Skarżyńskiego
- połączenie chodnikiem / utwardzenie ul. prof. Michała Życzkowskiego z ul. Spadochroniarzy
- niezwłoczne rozpoczęcie prac nad Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla terenów SSE Czyżyny i przyległych.
z poważaniem,
Sebastian Ozdoba
Petycję można wysyłać za pośrednictwem petycje.pl (TUTAJ). My wysyłamy. Was też zachęcamy.
Ilustracja: Google Maps.
–13 komentarzy–
ad.1 Za poźnio, jak by wyszli z tym przed remontem Mogilskiej, to by można wtedy coś próbować. Teraz przez 5 lat trzeba utrzymać trwałość projektu.
ad.2 Teoretycznie można by próbować wjechać KMK na dwa sposoby:
a) Jednokierunko od Stella > Życzkowskiego > JPII i dalej do Czyżyn. Problemem tego rozwiązania jest stan łączniki Życzkowskiego z Stella – z tego co się orientuję w tej chwili to tam się nie da przejechać nawet samochodem. A co dopiero 18m autobusem.
Wydłużenie trasy to ok 1km/kurs i +7min w czasie przejazdy.
b) Jednokierunkowa Stella > JP2 > Parking PK Czyżyny > JP2 (wyjazd przez Życzkowskiego) i dalej do Czyżyn.
Wydłyżenie trasy o ok. 1.2km/kurs i +4-5min jazdy, za to minusem jest fakt iż linia praktycznie nie obsługuje SSE, tylko PK Czyżyny.
c) To samo co w b + linii w drugą stronę Czyżyny Dworzec > Dąbrowsiej > JP2 > Parking PK Czyżyny > JP2 (wyjazd przez Życzkowskiego) > Stella i dalej do centrum.
Koszty to b) + 1,8km/kurs i + 8min w czasie przejazdu.
Za to są dość spore minusy:
– Os. 2 Półku będzie bez obsługi KMK do centrum
– z przystanku Stella Sawicliego przy Węźle rayskiego linia 129 ten sam peron będzie obsługiwał oba kierunki – łatwo o pomyłkę przy wsiadaniu do złego.
d) Maksymalnie głupi pomysł. Zmiana pętli z Dw. Czyżyny na PK Czyżyny Parking dla linii 129. Kilometrowo wyjdzie +/-0, ale całkowicie likwidujemy komunuikacje dla os. 2 Pułku.
ad.3 Bez przesady, przystanki są 250m dalej. A po drugiej stronie (przystanek w k. Bora) bez sygnalizacji świetlnej się nie uda (4 pasy ruchu – jak dobrze pamiętam, wymagają to już przepisy).
ad.4 W ogóle, czy to jest teren UMK? Z tego co mi się wydaje jest to teren PK pod przyszłe centrum czegoś tam.
ad.5 To się będzie wiązało z oraniem pasa startowego, a na pewno utrudni funkcjonowania lotniska w czasie pokazów (np w tedy KMK nie będzie mogło tendy jeździć).
ad.6 A to nie jest jeszcze teren SSE?
Za to łatwo i tanio mogło by to zorganizować samo SSE. Uruchamiając swój Telebus, który by kursował od stacji trafo po parkin PK Czyżyny. A dzięki temu, iż to nie będzie KMK to taki busik mógł by się zatrzymać wszędzie na machnięcie ręki.
KMK mógła by stawać jedynie na wyznaczonych przystankach – zapewne max 2 (na końcu i przy bibliotece PK).
Czyli ZIKiT nie potrafi zrobić czegoś, co SSE może zrobić łatwo i tanio? Jakoś bez zdziwienia.
Niestety polskie przepisy są takie, iż organizator transportu może uruchomić linie, które będzie się zatrzymywać tylko i wyłączenie na przystankach – zresztą formalnie, tak samo busy powinny stawać tylko i wyłącznie na przystankach. Inaczej kierowca może dostać 3000 kary.
Co innego, gdyby SSE zatrudniło kierowce, z autem do 8 osób, który by jeździł w kółko. Niestety powyżej 9 osób, byłby już busem.
To są tereny SSE i Politechniki – koniec dyskusji – zarówno Miasto jak i ZIKiT nie ma tu nic do gadania
Ja bym widził tutaj dwie opcje gdyby powstało sensowne (asfaltowe) połączenie ul. Skarżyńskiego/Stella-Sawickiego i Życzkowskiego:
1. Puścić 129 przez tą ulicę w kierunku Czyżyny Dworzec, ale nie ma powrotu tą ulicą.
2. Przedłużyć linie 429 i 439 tą ul.Życzkowskiego do nowej pętli przy Wydziale Mechanicznym PK.
Każda opcja jest dobra 🙂
Zobaczymy co na to nasi włodarze
Zaproponowane pomysły poprawiania chodników są bardzo dobre. Przejście 1km po równym chodniku odizolowanym od dróg jest wręcz przyjemnością zwłaszcza jak ktoś cały dzień przesiedział za biurkiem. Pomysł likwidacji przystanku tramwajowego Muzeum Lotnictwa jest również dobry. Tak naprawdę przyspieszenie komunikacji miejskiej w Krakowie jest również w interesie developerów jako grupy.
Wcale nie jest takim dobrym pomysłem likwidacja przystanku Muzeum Lotnictwa, każdy ma swój interes, więc ten pomysł jest zapewne dobry “dla Ciebie” i tak napisz wyraźnie.
Dla mnie jest to pomysł idiotyczny. Mieszkam na tym osiedlu, przystanek służy ludziom przez cały tydzień od poniedziałku po weekend włącznie. Jest niesamowitym udogodnieniem dla osób z dziećmi, wózkami, zakupami itp.
Przystanek nie jest w interesie developerów bo większość bloków stoi już od lat, dobudowują co prawda jeden ale to słownie jeden blok. Więc mówienie o developerach jako o jakiejś “grupie” to chyba szukanie na siłę złych przykładów i oszukiwanie uczestników tego forum. A na pewno świadczy o kompletnej nieznajomości tematu.
A ogólnie wcale nie jestem przekonany czy ilość osób sumaryczna tygodniowa korzystających z przystanku Muzeum Lotnictwa jest znacząco mniejsza niż potencjalnych korzystających z “nowego przystanku AWF”.
Z osób, które bowiem dojeżdżają tam samochodami, większość i tak dalej będzie z nich korzystać, wcale nie jest to więc 5 tys. potencjalnych zainteresowanych ale zapewne (sądząc z ilości aut na parkingach strefy) bliżej 2-2,5 tys.
A to już jest zupełnie porównywalne z ilością ludzi z bloków przy Markowskiego + dzieci ze szkół wokół Markowskiego + weekendowo odwiedzających park (nie piszę tu nawet o większych letnich imprezach gdzie jest po parę tysięcy ludzi).
W komunikacji miejskiej akurat nie chodzi o “swój interes”, ale o interes większości pasażerów.
dlaczego petycja jest już zamknięta? ledwie 6 dni po ogólnej informacji o niej – bez sensu…
A może by tak Comarch ponownie udostępnił dziurę w płocie na teren parku lotników ? Było by bliżej do ul. Ułanów. Można by też ulicami Gnysia i Markowskiego przespacerować się do przystanku Muzeum Lotnictwa. Tak spacer jest dużo przyjemniejszy niż przepychanie się chodnikiem zawalonym blachosmrodami.
[…] marcu na łamach Krowoderska.pl pojawiła się petycja do władz miasta, w której Sebastian Ozdoba prosił je o podjęcie działań mających na celu poprawienie jakości komunikacj… Pod petycją w krótkim czasie podpisało się ponad 500 […]