Krakowskie “niedasię” na przykładzie autobusu, który się nie mieścił
Kiedy piszę ten tekst, na biurku przede mną leżą dwie rzeczy. Pierwsza to odpowiedź prezydenta Jacka Majchrowskiego na interpelację Wojciecha Krzysztonka, który pytał, czy w SSE w Czyżynach dałoby się wprowadzić linię autobusową. Odpowiedź, którą da się skrócić do “nie da się”, “autobus się nie zmieści”. Druga rzecz to fotografia wynajętego z MPK autobusu, który od pewnego czasu tamtędy kursuje.
W marcu na łamach Krowoderska.pl pojawiła się petycja do władz miasta, w której Sebastian Ozdoba prosił je o podjęcie działań mających na celu poprawienie jakości komunikacji publicznej dla mniej więcej 5000 osób pracujących w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Czyżynach. Pod petycją w krótkim czasie podpisało się ponad 500 osób.
Jednak nie dało się nic zrobić.
Autobus się nie mieścił.
Jak to możliwe, że autobus, który się nie mieścił, jednak się zmieścił?
Ponieważ sprawa jest ZIKiTowska, to zacząłem od telefonu do Piotra Hamarnika.
Cześć Piotrze! Mam jedno pytanie. Mogę zająć pięć minut?
Jak będę umiał odpowiedzieć, to odpowiem.
Nie wiem, czy to jest możliwe. Mam przed sobą dwie rzeczy. Jedna to odpowiedź prezydenta miasta na pytanie Wojciecha Krzysztonka o możliwość wprowadzenia linii autobusowej na ulicy Życzkowskiego w SSE w Czyżynach. I tam jest napisane, że „aktualny układ drogowy to uniemożliwia”. Rzecz druga to zdjęcie wynajętego od MPK autobusu, który się tam zmieścił i jeździ tą drogą. Jak to możliwe?
Autobus, który tam kursuje, jest autobusem prywatnym. Sytuacja, którą analizowaliśmy, brała się z tego, że nie chcieliśmy tworzyć dodatkowej linii, która kursowałaby tylko po prywatnym terenie. Chcieliśmy stworzyć linię, która byłaby normalną wydłużoną linią i zajeżdżała też na ten teren, na ulicę Życzkowskiego. Tutaj chodziło o autobus standardowy, czyli 12-metrowy i z analiz, które mieliśmy, wynikało, że tam nie ma układu drogowego, który by na taką regularną linię pozwolił i gdzie dałoby się zorganizować taką końcówkę, by kierowca mógł wysadzić pasażerów.
Ale mimo że autobus, który tam kursuje, jest prywatny, to jest wynajęty od MPK. I się mieści. I zawraca?
Ale to jest autobus mały.
Czyli ZIKiT nie może dać małego autobusu? Nie da się?
No tam nie kursują najmniejsze autobusy.
Ja rozumiem, ale odpowiedź brzmi, że układ drogowy to uniemożliwia?
Chodzi o autobus standardowy. Nie wiem, jak jest z autobusem małym. Jednak tam nie ma linii, którą dałoby się przedłużyć i byłaby obsługiwana przez taki autobus. Jeżdżą tylko przegubowce i autobusy standardowe.
***
Tak skończyła się pierwsza część rozmowy. Była też druga. Ponieważ Piotr Hamarnik jest profesjonalistą, to dopytał i po kilku minutach oddzwonił, by rzecz wyjaśnić nieco dokładniej:
Podczas wizji lokalnej zwracaliśmy uwagę na dwie aspekty. Po pierwsze konieczność wyczyszczenia trasy przejazdu, ponieważ tam jest bardzo dużo samochodów i mogłyby blokować przejazd. To jest wąska ulica. Jeżeli miałaby tam powstać regularna linia autobusowa, to musielibyśmy mieć pewność, że nie będzie blokowana. A druga sprawa to nie było tam miejsca na to, by autobus mógł w sposób zgodny z prawem jako linia miejska zawrócić. Nie było jak zlokalizować pętli.
Ale wiesz, że pętla tam jest i się zmieściła?
Z tego co ja wiem, to pętli, na której autobus, o którym mówimy, mógłby tam zawrócić, to nie było.
A teraz jest. Nie wiem, czy 12-metrówka by dała radę, ale ten wynajęty MPK-owski autobus radzi sobie bez najmniejszego problemu.
No tak, ale to jest kwestia uruchomienia ekstralinii, co robi przedsiębiorstwo za własne pieniądze. A my mówimy o wydłużeniu linii, które tam są.
To rozumiem. Nie rozumiem tylko, dlaczego nie dało się tam stworzyć linii na dwie godziny dziennie? Zainteresowanie jest duże.
Nie wiem, jak wygląda ta sprawa, jak chodzi o to, z kim i jak to zostało wynegocjowane. Natomiast wynajęcie autobusu odbywa się na zupełnie innych zasadach, nawet z prawnego punktu widzenia, niż stworzenie regularnej linii miejskiej.
***
Tak więc wygląda na to, że kiedy coś robi przedsiębiorstwo za własne pieniądze, to się da. A kiedy to samo ma zrobi ZIKiT za wasze, to się nie da. Zapytałem też Sebastiana Ozdobę, co o tym sądzi.
– Cóż ja mogę powiedzieć? ZIKiT mówi, że się nie da, ale jak się zapłaci, to się da. Kuriozalne, ale prawdziwe – usłyszałem.
Dodał jeszcze: „Rozumiem, że firmy, które tam się mieszczą, mogłyby partycypować w kosztach, ale sądzę, że nikt z takim rozsądnym pomysłem nawet się do nich nie zgłosił”.
***
Autobus, który tam obecnie kursuje, dowozi do pracy osoby zatrudnione w Avia Office. Od czasu wizji lokalnej ZIKiT wprowadzono na ul. Życzkowskiego zakazy parkowania, które umożliwiły mu przejazd. Minipętla została zlokalizowana przed nowym biurowcem. Dało się. Zadzwoniłem więc do Avia Office, by dowiedzieć się, jak dokonali tego cudu.
Kto może korzystać z waszego autobusu?
Pracownicy naszych najemców, którzy zdecydują się opłacić tę usługę.
Wie pan, że pół roku temu pojawiła się propozycja regularnej linii autobusowej, która by tam kursowała?
W SSE lobbuje się za tym od dawna, ale jak dotąd się tego nie doczekaliśmy. Dlatego wynajęliśmy autobus od MPK. To najwygodniejsze. Jest też do tego przystosowany.
Ale podobno się nie mieści.
A nasz się mieści.
Jak to możliwe?
Może jak ZIKiT jest operatorem, to taki autobus robi się o połowę mniejszy w środku i dwa razy większy na zewnątrz? W ZIKiT wszystko jest możliwe.
***
I żarty żartami, ale dla mnie ten autobus to doskonałe studium krakowskiego “niedasię”.
A dokładnie to tego, że dla krakowian nie ma rzeczy, których nie da się zrobić. Chyba że są to krakowianie, którzy pracują w urzędzie. Wtedy trudno o takie, które da się zrobić.
–23 komentarze–
rąsie opadająsie…
Panie autorze. Czy naprawdę tak trudno Panu zrozumieć, że tam gdzie mieści się 5 metrowy autobus, może nie zmieścić się 12 metrowy?
Wie Pan jaka jest różnica pomiędzy 5 metrów a 12 metrów, czy nie czuje Pan różnicy?
Wszystko jest dokładnie wyjaśnione “dlaczego tak a nie inaczej” i jest to bardzo logiczne i naprawdę nie rozumiem o co ma Pan ten bóldupy.
Mam dokladnie takie same odczucia jak Cozzie.
Jak nie przepadam za ZIKIT to odpowiedzieli konkretnie i sensownie. Nowej lini na 2h nikt nie bedzie robic bo sie to nie oplaca(chyba ze prywatnie jak to zrobila jedna firma)
A na obecnych liniach ktore ew mozna by przedluzyc poruszaja sie autobusy wieksze ktore nie sa w stanie operowac na drogach SSE.
Na prawde nie wiem czego autor tekstu nie jest w stanie zrozumiec.
Hmm, nowej linii nie opłaca się robić dla ZIKiT bo koszty urzędasów zniwelują cały zarobek. Dla MPK które uruchomiło na zlecenie prywatnej firmy zysk jest bo inaczej by nie jeździli. Wniosek nasuwa się sam.
A czy mógłby pan z łaski swojej zerknąć do źródeł jakie faktycznie wymiary ma ten autobus a nie strzelać z sufitu cyferki ? Model Jelcz M081MB ma dokładnie Długość 7675 mm. Tam nie potrzeba autobusu standardowego 12m – wystarczy taki jaki jest.
A Autor bierze pod uwage ze autobus zawraca na prywatnym terenie? I AVIA nie wyrazilaby zgody na jazda nie ich autobusu po swoim podjezdzie? Tym bardziej ciezkiego 12metrowego
MarekK.
W tym artykule ogolnie jest bardzo duzo przykladow niekompetencji autora, brak rozumienia podstawowych faktow itd itp.
Nie bronie ZIKITu bo oni idealni nie sa, ale jak sie chce opisywac dany problem to warto pomyslec chwile i przenalizowac fakty.
– AVIA wynajmuje prywatnie od MPK maly autobus dla swoich najemncow. Nie mozna porownywac kosztow i mozliwosci przedluzenia istniejacej lini autobusowej do wynajecia prywatnie autobusu.
Przypominam ze w tym wypadku MPK dziala jako prywatny przewoznik, wiele osob utozsamia MPK z komunikacja w Krakowie co jest podstawowym bledem. MPK tylko swiadczy uslugi(podobniej jak np Mobilis) dla ZIKITu(ktory jest odpowiedzialny za komunikacje w Krakowie). Mysle ze wiele osob by nie mialo problemu gdyby po tej trasie jezdzil jakis prywatny bus Pana Kazia, ale jak widza autobus MPK to larum ze jednak mozna a ZIKIT mowi ze nie mozna 🙂
Autorowi przypominam ze z MPK mozna sobie wynajac rowniez autobus na prywatna wycieczke jak i na wesele, kwestia tego ile sie za to zaplaci. Widocznie AVIA uznala ze jest to oplacalne.
– Kwestia poruszona przez MarekK to petla. Autor pisze ze przeciez petla teraz tam jest, tak ale na prywatnym terenie. To ze zezwala na korzystanie ze swojego terenu dla swojego transportu jest oczywiste ale ciezko oczekiwac ze prywatny inwestor nagle zgodzi sie zeby przed jego biurowcem na petle dla komunikacji miejskiej.
– Kolejna sprawa poruszona to finansowanie, nie wiem jak Autor i Pan Sebastian wyobraza sobie partycypowanie w kosztach utrzymania normalnej linii miejskiej, przez prywatnych inwestorow.
O ile wiem to koszty utrzymania komunikacji miejskiej ponosi miasto(wplywy z biletow + dotacje z budzetu miasta, ew na liniach podmiejskich dokladaja sie poszczegolne gminy) Szczerze nie widze mozliwosci zeby osoba prywatna czy firma prywatna dotowala komunikacje miejska.
– Idac dalej koncowe proby bycia ironicznym przez autora, faktycznie budza u mnie usmiech ale politowania dla autora tekstu. Bo problem ze zrozumieniem ze krotki 7-8 m autobus wynajety przez prywatnego przedsiebiorce to zupelnie cos innego niz standardowe i przegubowe autobusy na pozostalych liniach ktore mogly by byc przedluzone do strefy SSE … no nie wiem czy warto to jeszcze komentowac 🙂
Zupelny brak logicznego myslenia maskowany srednimi zartami.
– Kolejny pokaz ignorancji to tekst ” Tak więc wygląda na to, że kiedy coś robi przedsiębiorstwo za własne pieniądze, to się da. A kiedy to samo ma zrobi ZIKiT za wasze, to się nie da. ”
To co juz opisalem wyzej, ZIKiT nie wzial pieniedzy od AVIA za puszczenie tego autobusu.
Avia wynajela prywatnie autobus od przewoznika jakim jest MPK i to wszystko.
Wiec ciezko mowic ze ZIKiT mowi ze sie nie da ale jak sie im zaplaci to juz sie da… nikt nikomu z ZIKiT nie placi za ten prywatny autobus.
Jesli AVIA miala by kaprys wozic pracownikow swoich najemcow Jaguarami i by za to zaplacila to tez by sie dalo, czy tego samego mielibysmy oczekiwac od ZIKiTu ? 🙂
Mozna by wiele bledow w tym artykule punktowac, ale wymienilem takie podstawy
Na prawde, temat wydaje sie w sumie prosty do opisania ale jednak autor polegl tutaj na calej lini.
Autor ma wiele racji, chociaż zastosował skróty myślowe. Jeśli ZIKiT ma problem z dogadaniem się z lokalnym biznesem, to żaden problem zbudować pętlę. Teren wydzierżawić od Politechniki, koszt budowy nie większy niż 2-3 promile wartości stadionu Wisły a posłuży tysiącom ludzi codziennie. Dodatkowo połączyć pętle chodnikiem z Osiedlem Akademickim i zrezygnować z pchania autobusów w ciasne osiedle.
Ale przecież na Czyżyny Dworzec jeździ 113 obsługiwana małym autobusem. Nie można by jemu wydłużyć trochę trasy? Pewnie studenci z Wydziału Mechanicznego PK też by skorzystali, żeby podjechać pod akademiki na Skarżyńskiego.
A ja mam pytanie, czy ktoś wie jaka jest trasa tego autobusu? Ile robi kursów? Bo wtedy można by coś mówić o kosztach i fakcie czy by się taka linia opłacała?
Hi, yeah this article is actuially good annd I have learned lot of things
from iit on the topic of blogging. thanks.
cheap nhl jerseys Take wholessale mlb jerseys
for you to choose msg33623217
Soon after a evaluation of all of the info you can see
how a remote start off install can take an average of 4 hours, even with an experienced installer.
Every weekend i used to visit this site, for thee reason that i wish for enjoyment, since this
this web site conations truly pleasant funjny inforrmation too.
ZIKIT dał ciała i miasto tez. Nie ma usprawiedliwienia ze nie ma pętli. Przecież autobus nie musi się tam na długo zatrzymywać. Wystarczy z e wyjedzie od strony Stella Sawickiego. Można ? Można. Skandalem kasy tez to ze miasto nie zadbalo w żaden sposób o komunikację w tym obszarze. Oddali wraz z PK teren prywatnym firmom nie wymagając nawet tak prostej rzeczy jak DDR ! I to ma być klaster nowoczesności? Hahaha do tego dochodzi permanentny brak miejsc parkingowych który przeradza się w dewastacje każdego skrawka zieleni. Tak dbamy o wizerunek i środowisko ? Sorry ale są kpiny i nie ma usprawiedliwienia dla urzędasow za taką indolencje!
Hi there to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this web page,
and your views are fastidious for neww visitors.
Excellent blog you have here but I was curious about if you
knew of any user discussion forums that cover the same topics discussed
here? I’d really like to be a part of community where I can get opinions
from other knowledgeable individuals that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know. Thanks a lot!
I have been exploring for a little bbit for any high-quality articles or blog posts in this sort of
area . Exploring in Yahoo I at last stumbgled upoon this web site.
Reading this information So i am satisfied to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I came upon exactly what I needed.
I such a lot definitely will make certain to do not
disregard this site and provides it a glance regularly.
I got what you meaan , thanks for posting .Woh I am thankful to find this website tthrough google.”Don’t be afraid off opposition. Remember, a kite rises against not with the wind.” by Hamilton Mabie.
Its like you rezd my mind! You appear to know so much about this,
like you wrote the book in it or something. I think that you can do with a few
pics to drive the message home a bit, butt instead of that, this iis
great blog. An excellent read. I will certainly be back.
Very interessting info!Perfecdt jusxt what I was searching for!
[…] o kasę, to jest również trochę racji w tym, że sytuacja nie ma prostego rozwiązania. ZIKiT w artykule portalu „Krowoderska” wyjaśnia, że na chwilę obecną skierowane tam mogłyby być tylko małe autobusy (Jelcze Vero), […]
Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this article i
thought i could also make comment due to this sensible paragraph.