8 powodów, dla których nie powinniśmy budować III obwodnicy w tej formie

autor

Urzędnicy zaprojektowali to bardzo sprytnie – potrzebną inwestycję chcą zrealizować w nieprzemyślany sposób. Dlatego każdy, kto powie, że trzeba ją najpierw przemyśleć – jest automatycznie wskazywany palcem jako przeciwnik tej inwestycji. Ale nie z nami te numery – stare jak budowanie autostrady w środku miasta.

1. Sama Trasa Łagiewnicka pochłonie około 1 mld zł. Wszystkie trzy trasy to koszt ok. 2-3 mld zł. Dodam, że „planowany”. Kredyt na inwestycję ma zaciągnąć specjalnie powołana spółka. Roczna rata według szacunków wyniesie ok. 60 mln zł.

2. Trasy: Zwierzyniecka, Pychowicka i Łagiewnicka mogą wpuścić ruch tranzytowy do miasta. Kierowca TIR-a jadący od np. Olkusza w kierunku Zakopanego, zamiast tak jak dotychczas obwodnicą, będzie mógł przejechać prosto przez Kraków, oszczędzając sporo czasu i kilometrów. Tak ze smogiem chyba nie wygramy.

3. Przygotowując tę inwestycję, nie zapytano krakowian o zdanie.

4. Planowana trasa to betonowanie terenów zielonych – najpiękniejszych, jakie mamy. Jeśli je stracimy, to swoim dzieciom będziemy pokazywać pędzące tiry, zamiast bobrów pływających w Wiśle.

5. III obwodnica była planowana w latach 60-tych – i jej przebieg wtedy już był wyznaczony w zasadzie na granicach miasta. Minęło pół wieku – miasto rozrosło się kilkukrotnie. Mimo to korzysta się z archaicznego planu.

6. Budowa tej trasy niesie ze sobą bezpowrotne zniszczenie tkanki miejskiej. Ekrany dźwiękochłonne, zjazdy, ślimaki, estakady… To jest potrzebne na styku autostrad w Aleksandrowie Łódzkim, a nie w środku najpiękniejszego miasta świata.

7. Sposób przygotowania tej inwestycji i „konsultowanie” jej – przypomina pod wieloma względami działanie Komitetu Konkursowego Kraków 2022. To bardzo niepokoi.

8. I w końcu – the last, but not least – budowanie większej liczby pasów i dróg w celu zmniejszenia korków – jest jak popuszczanie pasa w celu zwalczenia otyłości.

Mierzenie standardu miasta liczbą i szerokością dróg to archaiczne myślenie z połowy ubiegłego wieku. Problem smogu powinien nas oświecić i pomóc wyjść ze spalinowego średniowiecza. Zainwestujmy może te pieniądze w międzydzielnicową, mniejszą wersję tras: Łagiewnickiej, Pychowickiej i Zwierzynieckiej – jeśli w ogóle się to kalkuluje. Może lepiej pomyśleć nad metrem, szybkim tramwajem – czymkolwiek, co wpisywać się będzie w potrzeby Krakowa. A te, wydawałoby się, są jasne od dawna i wskazano je w polityce transportowej miasta: ruch samochodowy (w szczególności tranzyt) wypychamy, a komunikację miejską promujemy. Ale przede wszystkim zastanówmy się, czy warto się zadłużać. Gmina Kraków wciąż więcej wydaje niż zarabia, a zadłużenie się zwiększa. Bylebyśmy nie skończyli boso, ale w ostrogach, tj. jak bankrut z sześciopasmową autostradą.

PS. A oto zdjęcia terenów, w okolicy których ma przebiegać Trasa Pychowicka:

Zdj. tytułowe: flickr.com, Selbe Lynn, (CC BY-NC-ND 2.0)

 

Z wykształcenia kulturoznawca i historyk, z zawodu dziennikarz, a z pochodzenia krakowianin. Współpracował z Radiem Eska, pisał dla Placu Wolności, a obecnie dumnie reprezentuje Radio Kraków. Pomysłodawca akcji „Azorskie murale”.

Dodaj komentarz

6 komentarzy do "8 powodów, dla których nie powinniśmy budować III obwodnicy w tej formie"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Anonimowo
Gość

to samo można by napisać o przebiegu wschodniej obwodnicy krakowa, która zamiast omijać NH i kombinat, ma przeciąć NH, dodatkowo bięgnąc wzłuż parku rzecznego dłubni

Anonimowo
Gość

najbardziej nie mogę pojąć stawiania ekranów akustycznych…. Trzeba mieć uszkodzone zwoje w mózgu żeby tak projektować drogi.

Anonimowo
Gość
Jakie piękne powody, szkoda że takie płytkie i nastawione raczej na bardziej aktywną i głupkowatą część społeczeństwa. Ale po kolei: 2) Kierowca TIRa może spokojnie jechać Czarnowiejską, Alejami, Mostem dębnickim i skręcić na Rondzie matecznym w prawo, jak i wieloma innymi trasami kombinowanymi. Szkoda że Pan redaktor nie wysilił swoich szarych komórek żeby przyglądnąć się którymi ulicami aktualnie jeżdżą samochody ciężarowe? Ale rozumiem żeby udowodnić tezę trzeba nagle odnaleźć dziesiątki tirów które nagle pojawią się w mieście i rzucą się na autostradę. Dobre.. ale fałszywe 3) Inwestycja jest w planie wieloletnim Krakowa od dawna, dopiero dzisiaj szanowny redaktor dowiedział się… Czytaj więcej »
Anonim2
Gość

Jesteście grupką lokalnych lobbystów która nie ma pojęcia o strategii rozwoju miasta.

Radek
Gość
Ale głupoty: 1. Inwestycje są potrzebne. Nie można narzekać na koszt nie podając alternatywy Gdyby nie budowanie niepotrzebnego stadionu, to część pieniędzy by była. A tak mamy nikomu niepotrzebny stadion. 2. Jasne, akurat szybciej będzie przez centrum miasta. Do tego służy sterowanie ograniczeniem prędkości, by przez III obwodnicę nie było szybciej. 3. Przecie trasa jest planowana od kilkudziesięciu lat. Od dawna o niej wiadomo. 4. Alternatywą jest budowanie tunelu. Co kosztuje cholernie dużo 5. O, czyli jednak wiedzą że to stare plany. Ale inne drogi były planowane tak, aby ta obwodnica jednak byłą. Stąd też te tereny zielone, o które… Czytaj więcej »
bassplayer
Gość

Trzeba też pamiętać że trasa Łagiewnicka jest potrzebna do połączenia dzielnic na południu, które teraz są przecięte idiotyczną Zakopiańską bez przejść dla pieszych, oraz torami kolejowymi. Wreszcie będzie też tramwaj i drogi rowerowe.

wpDiscuz

Ostatnie w kategorii "Kraków"

filipiny blog filipiny ceny siquijor island
Idź na górę